סה"כ צפיות בדף

על הבלוג

על עורך הבלוג: גור מיטלמן עוסק בהוראה, מחקר ופיתוח הקשורים לתחום האנרגיה.
במקביל הוא גם כותב טורי דעה בלתי מתפשרים על הנושאים הבוערים של ימינו, ולא חדל לתאר בדרכו הייחודית את המציאות באזורנו.

יום שבת, 4 ביולי 2015

מתווה הגז: השאלות החשובות, וגם התשובות

{הערה: נושא הגז זוכה לסיקור נרחב מאד באמצעי התקשורת ובכל זאת, רובנו די מבולבלים.
טור זה הינו ייחודי ומיוחד במובן הזה, שכותב המאמר אינו מייצג אף צד בעניין, ומשתדל להציג את הדברים כפי שהם, ללא כל משוא פנים. כל הנתונים החשובים מונחים על השולחן, והדיון נערך בשפה פשוטה וקליטה לכל}

אחת הבעיות בוויכוח הגדול סביב נושא הגז, היא שכל אחד מהצדדים טוען שיש צד אחד שצודק לגמרי, וצד אחר שטועה לחלוטין. הבעיה השנייה היא שהרבה מאד (והרבה מדי) אנשים קודם כל גיבשו את עמדתם, ורק אח"כ טרחו ללמוד את הנושא. והבעיה השלישית: אנשים סבורים בטעות שכל מה שצד אחד מרוויח, זה בהכרח בא על חשבון הצד השני (כלכלה איננה משחק סכום אפס).
כדי להבין את המצב האמיתי, בואו ננסה לענות, מאד בקצרה, על כמה שאלות חשובות.

מהם שדות הגז?
בשנים האחרונות התגלו סמוך לחופי ישראל (כ 100 ק"מ) מס' מאגרי גז טבעי (או שדות גז), שהגדולים ביניהם הם "תמר" ו"לוויתן". "תמר" הינו שדה פעיל החל מ 2013, ואילו "לוויתן" עדיין בפיתוח (גודלו בערך פי 2 מ"תמר"). הסערה הציבורית נסובה על עתיד "לוויתן" והשדות האחרים, בהיבטים של מבנה הבעלות, ומחיר הגז העתידי לצרכנים.

מי מחזיק בבעלות על שדות הגז?
הגז שייך למדינת ישראל ואילו שותפות הגז (היזמים) קיבלו זיכיון לחפש, לפתח, להפיק ולמכור את הגז בתנאים מסוימים. מאחר ולשלוש חברות מסוימות יש שליטה (רוב באחוזי הבעלות) בשני המאגרים הגדולים, "תמר" ו"לוויתן", נוצר כאן מעין מונופול.

מיהם הצרכנים?
מתקנים תעשייתיים לרבות תחנות כח של חברת חשמל, תחנות כח פרטיות, מפעלים וכדומה. האזרחים מושפעים ממחיר הגז בעקיפין: דרך מחיר החשמל ודרך מחירי המוצרים.

על מה בדיוק נסוב הוויכוח הגדול בין מצדדי ההסכם המתגבש ("מתווה הגז") ובין מתנגדיו?
על שני דברים עיקריים: הסכמה על מחיר התקרה של הגז לצרכנים ודרישה לפירוק המונופול.

חברות הגז טוענות שתקרת המחיר הנוכחי (כ 6 דולר ליחידת אנרגיה) נמוכה מרוב המקומות בעולם ואילו המתנגדים טוענים שזהו מחיר גבוה ביחס למקובל בעולם, מי צודק?
האמת היא, שאף אחד !
מדוע? משום שהמחיר עצמו אינו רלבנטי. מה שאולי חשוב זה היחס בין המחיר ובין עלות ההפקה. עלות הפקת הגז משתנה מאד ממקום למקום, וזאת משום שבכל מקום ישנם תנאים גיאולוגים שונים ומרחקים שונים מהמאגר לצרכנים היבשתיים. קשה יותר ויקר יותר להפיק גז במים עמוקים (ישראל למשל) מאשר פצלי גז ממאגר יבשתי (ארה"ב למשל). לעומת זאת, זול יותר להפיק גז במים עמוקים ולהוביל אותו לחוף יחסית קרוב (ישראל), מאשר להפיק גז במימי אוסטרליה, ולהוביל אותו בצורה נוזלית לסין או יפן. בהקשר זה, גם ההשוואות לגז המצרי או לגז מ"ים תטיס" בעבר לא מועילות במיוחד.
ובכל זאת, הגז הישראלי זול יותר מרוב מדינות המערב (לעתים אפילו זול בהרבה), ויקר יותר מארה"ב (מאגרים יבשתיים), ומס' מדינות בעולם שלישי (עלויות ובירוקרטיה פחותים בהרבה).

האם היחס הגבוה מאד בין המחיר הנוכחי (כ 6 דולר) לעלות ההפקה העומדת על כ 0.5 דולר, מלמד על כך שמדובר ב "שוד" מצד שותפות הגז?
לא בהכרח.
מדוע? משום שיש לקחת בחשבון גם את עלות פיתוח המאגר, עוד לפני הפעלתו. ב"תמר" זה היה משהו כמו 4.5 מיליארד דולר בעוד ב"לוויתן זה בערך 7 מיליארד דולר (מתוכם עד כה הושקעו כבר כ 3). את ההשקעה הזו צריך היזם (כלומר, שותפות הגז) להחזיר תוך זמן סביר (תקופה זאת נקראת: "תקופת החזר") ע"י ההכנסות ממכירת הגז. ברור למשל שאילו עלות פיתוח "לוויתן" הייתה רק 3.5 מיליארד דולר, יכלו שותפות הגז להוריד את המחיר נניח, ל 3-4 דולר. ישנה מחלוקת מסוימת בנוגע לעלות פיתוח "ליוויתן" (האם באמת צריך להשקיע עוד 4 מיליארד דולר או פחות) אבל, זו לא צריכה להיות בעיה גדולה לרכז מס' הצעות "עד המפתח" (Turnkey) מקבלני הנדסה גדולים כדי לקבל הערכה סבירה.

אז איך יודעים אם מדובר ב"שוד הגז", או שמא העסקה היא הוגנת כלפי היזמים?
בעולם הפרויקטים, במקום תקופת החזר, מקובל יותר לדבר על שיעור התשואה ליזם או במלים פשוטות: שיעור הרווח השנתי על ההשקעה בפרויקט (בעגה המקצועית, IRR). התשואה אמורה לשקף את הסיכונים שרואה היזם בתחילת הפרויקט (לרבות האפשרות שלא יימצא גז, כפי שכבר קרה בעבר). לכן, הגיוני להתבונן בפרויקטים אחרים בעולם בהיקף ורמת סיכון דומים לזה של "לוויתן" כדי שנוכל להשוות. התשואה הצפויה ב"לוויתן" היא כ 20%. 
ומה מקובל בעולם?
אז זהו, כאן ישנו פער עקרוני מהותי ביותר בין הערכת שני הצדדים: העבודה שנעשתה ע"י סרג'יו אסקארי, עבור ועדת ששינסקי (ועדה מטעם הממשלה), התבססה על מחקר של פרופ' פינדיק שהראה שהתשואה המקובלת בעולם הגז נעה בסביבות ה 10%, ולכן במקרה של "ליוויתן" אכן מדובר ב"גזילה" ויש להוריד את המחיר לאלתר.
אבל, שותפות הגז טוענות שאסקארי וששינסקי שגו בהבנת המחקר וה 10% שהם מצטטים זה לא התשואה אלא מחיר ההון המשוקלל של הפירמה (בעגה המקצועית, WACC) שהינו נמוך משמעותית מהתשואה בפרויקטים. ע"פ שותפות הגז, מתוך אותו מחקר עצמו, התשואה בעולם היא מעט מעל 20% כך שהמחיר הנוכחי הוא הוגן.

אין ברשותי את הדו"ח המקורי ולכן אינני יודע אצל מי הטעות אבל, זו לא צריכה להיות בעיה עבור הממשלה למצוא ולבדוק. זו נקודת מחלוקת מהותית ביותר ויש לסיים את ה"חקירה" הזו במהירה. כל הוויכוח על המחיר עומד על העניין הזה.

הערה: למי שרוצה להתעמק בסוגיית הסיכון וחישוב התשואה הנאותה, יש לשים לב שפרויקט הפקת הגז נעשה במס' שלבים עיקריים: סקר גיאולוגי, קידוח בארות ניסיון ("אקספלורציה"), ולבסוף פיתוח המאגר עד להפקה מסחרית. בכל שלב נדרשת השקעה כספית אחרת אשר הולכת וגדלה ככל שהפרויקט מתקדם. גם גובה הסיכון הולך ומשתנה עם הזמן. ברור למשל, שהסיכון לאי מציאת הגז אינו חל על סה"כ ההשקעה בפרויקט אלא רק על ההשקעה שנעשתה עד לאקספלורציה, משום שאם תגלית הגז אינה משכנעת (כלומר אין וודאות נאותה באשר לכמות, איכות וכדאיות כלכלית), אז לא ממשיכים בפרויקט.
מכל מקום, הערכת התשואה הנאותה לפרויקטים מסוג זה, כפי שעשה למשל פרופ' פינדיק, צריכה לקחת בחשבון את הדברים האלו ואם המחקר שלו רלבנטי לפרויקט "לוויתן", אז אפשר להתייחס אליו כמקור ייחוס.


מה בנוגע לסוגיית הייצוא. מה נכון יותר, לאפשר לשותפות הגז ייצוא נרחב או לא?
לייצוא ישנם יתרונות וחסרונות. 
מצד אחד, ייצוא עשוי להוביל לפגיעה פוטנציאלית בביטחון האנרגטי של ישראל משום שע"פ הדעה הרווחת בקרב גיאולוגים שונים, אין בשטחי ישראל עוד מאגר בסדר גודל של "לוויתן" ואם כך המצב, אז ייצוא יקטין ויגביל באופן משמעותי את עתודות הגז של ישראל.
מצד שני, שותפות הגז טוענות שללא ייצוא אין הצדקה כלכלית לפיתוח "לוויתן". גם "ועדת צמח" (ועדה של משרד האנרגיה) טוענת כך.
אגב, מאחר ומתווה תקבולי המס מהייצוא הינו סבוך, לא ברור (לי לפחות) מהו בדיוק גובה ההכנסות של המדינה ממסים על ייצוא ובאיזה טווח זמן.

השוק בארץ קטן. האם במקרה של עודפי גז גדולים יכול להיות ששותפות הגז יעדיפו לייצא את הגז במחיר נמוך יותר מאשר בארץ?
לא, בגלל "תקרת המחיר הכפולה". המתווה הנוכחי קובע שהמחיר בארץ יוצמד למחיר הייצוא רק כלפי מטה כלומר, אם למשל המחיר לאירופה יהיה נמוך יותר מ 6 דולר (בערך), אז המחיר בארץ יוצמד למחיר לאירופה אבל אם המחיר באירופה יהיה נאמר 7-8 דולר, אז המחיר בארץ עדיין יישאר מתחת ל 6 דולר.

האם זה נכון שיש לזרז את חתימת ההסכם המתגבש ("מתווה הגז") כדי ש "לוויתן" יוכל להתחיל לספק גז לישראל?
כרגע אין מחסור אמיתי בגז משום ששדה "תמר" כבר פועל ויספק גז למשק הישראלי ב 20 שנה הבאות.
אבל, מאחר וחברת החשמל ויצרני חשמל פרטיים עוברים בהדרגה לשימוש בגז, ישנו צורך במה שמכונה "יתירות": גיבוי לאספקת גז במקרה של תקלה בשדה "תמר" שתשבית את ההפקה למשך למעלה משבוע. תקלות כאלו כבר התרחשו בעולם וישנה סבירות להתרחשות כזו גם בארץ. נפח הגיבוי הנוכחי עשוי לא להספיק. לעומת זאת, שדה "לוויתן", בגלל גודלו העצום, בהחלט יכול לתת את המענה לצורך הזה.
לממשלה יש גם מס' סיבות טובות אחרות לקדם את המתווה: א. ככל שיוקדם מועד הפעלת "לוויתן", כך יקדימו להגיע תקבולי המס ממנו (תוספת נאה לתקציב המדינה) ב. ככל שיוקדם מועד ההפעלה, כך הרווחיות של היזמים תהיה גבוהה יותר (משום שפיתוח המאגר כבר החל), מה שמחזק את עמדת הממשלה במחלוקת עם היזמים על המחיר.

האם אי אפשר להשיג "יתירות" ובטחון אנרגטי פשוט ע"י הנחת קו צינור נוסף ממאגר "תמר"?
כרגע ישנו רק צינור אחד מ"תמר" והנחת צינור שני אמנם יכולה להועיל, אבל רק עד גבול מסוים. זאת משום שהשימוש בצינור השני יכול לתת מענה למצב של תקלה בצינור (הראשון), אבל זה לא יעזור במקרה של תקלה באסדה עצמה (רעידת אדמה, תקלה טכנית, וכו'), מאחר ויש רק אסדה אחת אשר נמצאת באזור גיאוגרפי מסוים.

האם שותפות הגז יכולות לנצל את העובדה שהן מונופול ולדחות במכוון את פיתוח "ליוויתן" בכדי להפיק רווחים מופרזים מ"תמר" שבבעלותן?
לא ממש. ההסכם הנוכחי קובע לוח זמנים מחייב למועד הפעלת "ליוויתן" (2019).

שותפות הגז התקוממו בעבר נגד המלצות ועדת ששינסקי להקפיץ את שיעור המס (רטרואקטיבית) על הרווחים ממשהו כמו 20% ל 60%, בטענה שזה יביא לירידה ברווחיות שלהן. עם זאת, למרות שההמלצות אומצו בסופו של דבר במלואן, החליטו השותפות בכל זאת להמשיך בפיתוח "לוויתן". האם אין כאן רדיפת בצע?
לא בטוח.
מנקודת המבט של היזמים, וגם ע"פ תורת המימון, יש הבדל גדול מאד בין המצב בתחילת המיזם (או הפרויקט), כלומר לפני החיפושים, ובין המצב היום. בראשית הדרך, המיזם עמד על סיכון גבוה בין היתר משום שהגז עדיין לא נמצא (ואף לא הייתה ידועה כמותו, איכותו, והמשתנים הגיאולוגים). היום, מאחר ואי הוודאויות האלו כבר הוסרו וחלק גדול מעלות פיתוח המאגר כבר הושקעה, אז מבחינה כלכלית עדיף להשלים את הפיתוח ולהפיק גז, גם בתנאי מכירה פחות טובים. ע"פ תורת המימון, הרווחיות חייבת לשקף את הסיכון, ושיעור הסיכון הרלבנטי הוא זה שהיה בתחילת המיזם, ולא כעת.

שותפות הגז טוענות שמדיניות הממשלה "מרחיקה" יזמים מכאן. האם זה נכון?
מה ש"מקרב" או "מרחיק" יזמים מפה וגם מכל מקום אחר בעולם זה בעיקר התשואה והוודאות העסקית.
לגבי התשואה, כבר הסברנו קודם. המחלוקת עומדת על נתון מסוים שכאשר נבין אותו נדע אם המחיר הנוכחי הוגן מצד היזמים, או לא.
באשר לוודאות העסקית, הנקודה הקריטית היא, שזה נמדד ע"י מוסדות בינלאומיים כגון הבנק העולמי. מוסדות אלו משקללים מס' פרמטרים לרבות מצב גיאופוליטי, בירוקרטיה, וודאות מיסויית ושלטונית.
מצבה הגיאופוליטי של ישראל אינו מזהיר אבל גם מצבה של מצריים למשל אינו מזהיר ובכל זאת ישנם יזמים המתעניינים בחיפוש גז שם. בירוקרטיה ממשלתית יש בכל מקום במערב. זה לא שבארה"ב אתה מקבל זיכיון לקידוח גז במפרץ מקסיקו תוך שבועיים. עם זאת, אפשר וצריך לייעל בהרבה את מנגנוני השלטון כאן.

בהיבט הוודאות המיסויית והשלטונית, שינויים רטרואקטיביים אינם רצויים, ומעמידים את ישראל במקום נמוך במדרג העסקי שכן אי יציבות שלטונית בנוגע למיסים ותמלוגים גורמת, בין היתר, לקשיי מימון עבור היזמים והמשקיעים. בנקודה הזו הממשלה חייבת להשתפר ואחת האפשרויות היא, לעשות עבודה יותר מקיפה ויסודית לפני מתן רישיונות וזיכיונות בפרויקטי תשתית גדולים.

האם מונופול גז זה דבר בעייתי?
לא בהכרח. מונופול שפועל בתנאים הוגנים ומבוקרים יכול להיות פתרון סביר.
דווקא "פתיחת השוק לתחרות" לא בטוח שתועיל. מדוע? כי בשוק קטן כמו ישראל הכנסת שחקנים נוספים יכולה להביא לעלייה במחירים, הואיל ובמצב זה כל שחקן צריך להקים את תשתיות ההפקה שלו בנפרד, מה שעשוי לייקר.

ישנה טענה החוזרת ונשמעת, שחברות הגז ביצעו עבירה פלילית כאשר לא ביקשו פטור מהסדר כובל, מה שגם הופך את המונופול לבלתי חוקי. האם זה נכון?
ישנן טענות בקשר לעבירות פליליות מסוגים שונים אותן ביצעו לכאורה שותפות הגז לרבות: אי בקשת פטור מהסדר כובל, הפרת הסכם הזיכיון, אחזקת יתר של רישיונות, הפעלת קרטל, קונספירציה ושוחד של עובדי ציבור. אז ככה: אין בידי כל ראיות בעניין ואין באפשרותי לגבש כל עמדה בנושא. מה שאני כן יודע להגיד זה שיש בישראל מערכת שלטון חוק (משטרה, פרקליטות, בתי משפט), ומי שכל כך בטוח שבוצעה עבירה על החוק ע"י איזשהו צד בעניין (שותפות הגז, ממשלה, אחר), יואיל נא להגיש תלונה על מנת שהאמת אולי תצא לאור.

האם ישנו מתווה חלופי, שיבטיח מחירים נמוכים יותר עבור הצרכנים?
כן. אפשר להציע לשותפות הגז לעשות סוג של "אקזיט".
מה זה אומר? יציאה למכרז חדש על הבעלות על "לוויתן" והזכות להפיק ממנו גז. היזם שיזכה, יצטרך להציע סכום נאה לשותפות הגז הנוכחית בעבור רכישת הזיכיון ופיתוח המאגר עד כה. סכום זה צריך להיות גבוה בהרבה ממה שהשותפות השקיעה. למשל, אם עד כה הושקע 3 מיליארד דולר, סכום הרכישה יוכל לעמוד על משהו כמו 4-4.5 מיליארד דולר. זהו "אקזיט" יפה מאד עבור שותפות הגז הנוכחית שתקבל 1-1.5 מיליארד דולר במזומן.
במקביל, יצטרך היזם החדש גם להציע מחיר אטרקטיבי עבור הצרכנים, נניח 4.5 דולר (במקום המחיר הנוכחי 6).

למה כל זה משתלם ליזם החדש? הרי הרווחיות שלו תקטן משמעותית יחסית לשותפות הנוכחית. נכון, אבל שכפי שהוסבר קודם לכן, שיעור הסיכון כעת בפרויקט הינו נמוך בהרבה מהשיעור המקורי, ולכן גם רמת הרווחיות (או התשואה) לה מצפה היזם כעת היא נמוכה משמעותית, נניח 10% תשואה במקום 20% המקורי.
זאת הפואנטה. כולם מרוויחים: שותפות הגז עשו "אקזיט" נאה של איזה 1.5 מיליארד דולר, הצרכנים משלמים 4.5 דולר ליחידת אנרגיה במקום 6, והבעלים החדש של מאגר הגז מרוויח 10% בסיכון יחסית קטן.

כמובן, כל זה תלוי בנכונותן של שותפות הגז לעשות "אקזיט" ובתנאים האלה, וגם ביכולת לנהל מכרז חדש שיוביל לתוצאות הרצויות. בנוסף, מתווה כזה יוביל לעיכוב בהפעלה של "לוויתן" ויש לכך גם משמעויות אחרות בהיבט הלאומי כפי שנדון קודם לכן.

ולסיום, הן שותפות הגז, והן ממשלת ישראל אומרים שהגז שנמצא הוא מעין "מתנה" עבור כולנו. האם זה נכון?
אז זהו שבחיים אין ארוחות חינם, ואין גם מתנות כך סתם.
ראשית כל, במחיר המסתמן במתווה הגז הנוכחי, יוצא שהגז הוא לא כל כך זול. שנית, גז (כמו פחם ונפט) הוא משאב מתכלה, וכל הגז שנמצא ויימצא בסוף ייגמר – מה לעשות. שלישית, קידוחי גז בלב ים כמו גם הנחת תשתית ארצית לטיפול והולכת גז כרוכים בסיכונים ביטחוניים ובטיחותיים כאחד ורביעית, הגז אינו באמת "ירוק" וידידותי לסביבה כפי שמציגה תעשיית הגז (וגם ממשלת ישראל) וכפי שהציבור נוטה לחשוב (הידעתם למשל שהשימוש בגז טבעי גורם להתחממות גלובלית?). אנרגיות מתחדשות כמו שמש למשל הן בלתי נדלות, בטוחות יותר, וידידותיות לסביבה בהרבה.
דוגמה מספרית: כדי לספק את כל צריכת החשמל בישראל (24 שעות ביממה) באמצעות אנרגיית שמש בלבד, דרוש שטח קרקע בסדר גודל של 800 קמ"ר בנגב (פחות מריבוע של 30 ק"מ על 30 ק"מ), שזה פחות מ 4% משטח הקרקע בישראל.

לדעתי, ישראל אינה צריכה להתבסס על הגז בבניית הביטחון האנרגטי שלה לטווח ארוך. כאמור, כל הגז הזה ייגמר, מתישהו. הכיוון הנכון הוא התייעלות אנרגטית ומעבר לאנרגיות מתחדשות. במקרה זה יש גם הרבה פחות קשיים עסקיים, משפטיים, ורגולטוריים שכן לאף אחד אין מונופול על השמש או הרוח. ואגב, אין כל צורך להמציא את הגלגל. פתרון מהסוג הזה כבר מבוצע הלכה למעשה במדינות רבות כמו גרמניה.

אז מה המסקנה?
שצריך לתת גז ולעבור לאנרגיות מתחדשות...

גז טבעי בישראל: גם זה ייגמר בסוף.



28 תגובות:

  1. בתור אחד שלא בקיא בפרטים, היה לי כיף ומעניין לקרוא. תודה גור :-)
    ירון ברכה

    השבמחק
  2. תודה על המאמץ. מקווה שאתה באמת עושה את זה בכוונה אובייקטיבית ובלי הטיות.

    אשמח אם תוכל להוסיף התייחסות לטענות הבאות שמופיעות הרבה (ואני לא יודע עד כמה הן נכונות):
    1. נובל טוענים בדוחות הכספיים שתמר הוא מאגר רווחי במיוחד.
    2. כשהייתה תחרות המחיר היה 2.5, אז אין סיבה שבגלל סיבות חיצוניות (משבר במצרים) המחיר יהיה אחר.
    3. מגיע לנובל רווח גבוה יותר בגלל הפסד ההזדמנויות בעולם הערבי.
    4. ישראל מממנת את אבטחת המאגר, ולכן מגיע לה מחיר אפילו נמוך מהמקובל.

    אגב, לגבי הצעת האקזיט - היא לא יכולה להיות פתרון. ברגע שמגבילים את המחיר ל-4.5, אז שווי המאגר יורד, והשותפות יוכלו למכור אותו רק במחיר נמוך. הנזק האפקטיבי לבעלי המניות שלהן זהה.

    תודה!

    השבמחק
  3. תודה רבה על ההערות החשובות.
    להלן התייחסותי:
    1. אפשר ש"תמר" הוא אכן רווחי מאד עם עלות הפקה (כולל חיפוש, פיתוח והפקה) של 1.3 דולר ומחיר מכירה של 5.75 דולר אבל אינני יודע איזה סיכון התחלתי זה מגלם ומהי התשואה ההולמת ב"תמר" ביחס ל"לוויתן". מכל מקום, המחלוקת בסוגיית התשואה ההולמת ב"לוויתן" הוצגה במאמר.
    2. מה שצריך לקבוע זה לא המחיר ב"לוויתן" לעומת המחיר ב"תמר", אלא המחיר ביחס לעלות ההפקה, והתשואה הצפויה ההולמת ביחס לסיכון ההתחלתי.
    3. הפסד הזדמנויות הוא בגדר סיכון גיאופוליטי שעל היזם לקחת. מעבר לכך, למאגר "לוויתן" ישנם גם לקוחות פוטנציאלים באירופה למשל.
    4. ישראל מאבטחת גם עסקים רבים בגדה המערבית, רמת הגולן ועוטף עזה. דוגמה נוספת היא "אל-על". הגנה זו מגיע מכח המחויבות להגן על כל אזרחי המדינה באשר הם וממומנת ממיסי הציבור (כולל המיסים שמשלמות שותפות הגז).

    לגבי המתווה החלופי שהצעתי:
    המאגר עצמו אינו נסחר בבורסה, אלא מניות החברות המחזיקות בו (השותפות). לשותפות יש את הזכות והמחויבות לשקול ברצינות את המתווה עבור בעלי המניות שלה, ולקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורם, שעשויה להיות מכירה או אחזקה של הזכויות במאגר.

    בברכה,
    גור מיטלמן.

    השבמחק
  4. גור שלום, מעבר לנקודות הכלכליות, שעליהן יכול להיות ויכוח, מה צריך להיות הרווח, איך מחלקים את ההכנסות של אוצרות הטבע בין הממשלה, הציבור והתאגידים, יש בעיה אחרת:
    מונופול הגז עבר על שני חוקים ביודעין ובברור:
    1. אי בקשת פטור מהסכם כובל - עבירה פלילית שהעונש עליה מאסר
    (מי שהיתה אמורה להכריז על הסכם כובל, רונית קן, היום למרבה הפלא דירקטורית ברציו)
    2. איסוף יותר רשיונות מהמותר בחוק 12, דלק/אבנר ונובל מחזיקים ביותר רשיונות כל אחד, מה עוד שהם מתואמים בינהם.
    ברגע שיש לקבוצת חברות קטנה ומתואמת בראשות דלק ונובל שליטה על משאב כה חיוני וכה יקר (שווי הגז המוכח בתמר ולוויתן מאות מיליארדי דולארים), הרי שהיכולת של אותו קרטל להשפיע באמצעים פסולים ומושחתים על פקידי ממשלה, רגולטורים, חברי כנסת, שרים ואפילו ראש ממשלה היא עצומה.
    אולי דמוקרטיה היא לא שיטה מושלמת (בטוח!) אבל לכל אחד יש קול, בשיטת המונופול יהיה קול אחד, קול המונופול.

    מה יקרה אם שיירה של נשק לארגון טרור תכלול גם מיכליות של נובל, האם ראש ממשלה, שר ביטחון ורמטכל צריכים להוסיף למכלול השיקולים שלהם גם את הנושא הזה?

    מה יקרה אם חברה עוינת לישראל תשתלט על נובל?

    היכן עובדים היום, במשכורות עתק:
    יוסי אבו לשעבר יועץ שר האוצר, יורם טורבוביץ' לשעבר ראש לשכת ראש הממשלה אהוד אולמרט והממונה על ההגבלים העסקיים, אודי ניסן לשעבר הממונה על התקציבים באוצר חבר בועדת צמח לעניין יצוא הגז, קובי כץ לשעבר מנכ"ל משרד התשתיות, גבי לסט ורבים אחרים?

    המסקנה, מעבר לעובדה שהמונופול משתמש בכוחו כדי להכפיל את מחיר הגז לעומת המחיר
    ממאגר ים תטיס הקטן (כשהיה גז מצרי), הסכנות לדמוקרטיה הישראלית מריכוז כוח והון בידי מונופול, גדול יותר מחברת חשמל, בזק בשעתו, או כל מונופול אחר שהכרנו בעבר, מחייב למחוק את המתווה ולצאת לדרך חדשה.

    השבמחק
  5. מעניין. כמה הערות:
    א. ראוי להדגיש כי נובל אנרג'י ודלק הם שותפות, כלומר זה כמו חברה אחת לצורך העניין שהיא הבעלים העיקריים של שני המאגרים הגדולים (וכרגע גם של שני הקטנים) ולכן כמובן שזה מונופול. וכפי שכתב קודמי, זה הסדר כובל בניגוד לחוק ששתי החברות עשו ביודעין וללא דיווח לממונה על ההגבלים הנדרש לפי החוק.

    ב. ההכנסות מתמר ולוויתן מגיעות למאות מיליארדים בחישובים שונים. אפשר לדבר באופן גס על סכום של מעל 500 מיליארד דולר (אם המחיר יהיה רק 3$ ל-BTU), אז זה לא באמת משנה אם ההשקעה הראשונית היא מיליארד דולר או 10 מיליארד. זה מתגמד בקנה מידה לרווח לאורך זמן, וההשפעה של זה על מחיר הגז זניחה.

    ג. ותוספת חשובה בנוגע לסיכון של היזמים - במקרה המדובר הסיכון היה אפסי במונחים עסקיים. המאגרים כבר התגלו לפני שנובל הגיעה לכאן בכלל. בריטיש גז גילו אותם בזכות מידע מרציו ויוסי לנגוצקי. לכן אין עניין להכניס לתוך החישוב את הסיכון של היזמים, ומדובר במשתנה מינורי יחסית.

    ד. השאלה בנוגע לתשואה היא שאלת מפתח. עם זאת למדינת ישראל יש זכות לקבוע את המדיניות המוניטרית שלה ולנהל באופן ריבוני את משאבי הטבע שלה, ולכן אנחנו לא כפופים לרווח הממוצע אלא יכולים להיעזר בו כיועץ ולקבוע את התנאים הרלוונטים למדינתנו. הדבר הראשון במעלה הוא לגשת למשא ומתן מעמדת כוח בהיותנו הריבון ולא מעמדה מתרפסת כאילו אנחנו תלויים בחברות הגז (במיוחד לא בנובל שתלויה בנו הרבה יותר). זה בדיוק מממש את הסכנה שהמונופול מהווה על הדמוקרטיה, עליה אנו מדברים שוב ושוב.

    ה. תקבולי המס מייצוא הגז ימחקו במהירות לאחר שגז ייגמר ונאלץ לקנות גז ממדינות אחרות. מדיניות בתחום האנרגיה מסתכלת לפחות 25 שנים קדימה. האם כמדינה אנו מוכנים לוותר על עוד 20 שנה של עצמאות אנרגטית, במיוחד בשוק בו שולטות בעיקר האוייבות שלנו?

    ו. ההסכם קובע לוח זמנים מחייב לפיתוח לוויתן בכך שהוא דוחה את התאריך הקודם שנקבע לפיתוח לוויתן. זה ויתור של המדינה לחברות הגז ללא יתרון וללא תמורה שרק מאפשר להם לקיים את המונופול. באופן תקין היה צריך לתת לחברות הגז עד הדד-ליין ואם אינן עומדות בדרישות, לקחת מהן את המאגר (או להשית עליהן סנקציות אחרות). מה גם שאפשר להעביר צינור נוסף מתמר וכך להפחית את הסיכון משמעותית בלי כל תלות בלוויתן.

    ז. כפי שכתבת במדוייק: "לעשות עבודה יותר מקיפה ויסודית לפני מתן רישיונות וזיכיונות בפרויקטי תשתית גדולים". אין דרך ברורה וטובה יותר להגיד את זה.

    ח. הטענה האחרונה על הזיהום מהגז והשימוש באנרגיות מתחדשות לא מאוד רלוונטית. אפשר לייצר אנרגיות מתחדשות שיכולות לספק אולי 50% מצריכה החשמל תוך 20 שנה (הערכה גסה ואופטימית במיוחד). עדיין תצטרך 50% גז. להגיד שגז מזהם זה כמו להגיד שכל תהליך ייצור מזהם. השאלה מה האלטרנטיבה הרלוונטית בתוך אותם 50% שאינן מתחדשות (שקרוב לוודאי יהיו יותר בכיוון 85-95%) - מתוך האפשרויות גז חוסך יותר מ-70% מהזיהומים שנוצרים על ידי דלקים פוסיליים אחרים (כמו מזוט ופחם).
    אגב, אפילו אם נעבור ל-100% אנרגיות מתחדשות, כל עוד אין דרך יעילה לאצור אנרגיה וכל עוד שמש ורוח הם מקורות אנרגיה תנודתיים עדיין נהיה תלויים ברמה זו או אחרת בדלק פוסילי, ולכן כדאי לשים את רוב המחשבה בכיוון של הגז.

    בהצלחה ובתקווה שמהמתווה המבזה הזה לא יעבור.
    הנגב מתעורר ודורש צדק חברתי.
    https://www.facebook.com/negevawake

    השבמחק
  6. תגובה לאנונימי (13 באוגוסט 2015, 13:26):
    בנוגע לטענה בדבר עבירות פליליות מצד שותפות הגז: אי בקשת פטור מהסדר כובל, אחזקת יתר של רשיונות, הפעלת קרטל, קונספירציה ושוחד של עובדי ציבור. אז ככה: אינני משפטן ואיני יודע האם יש דברים בגו ואיזה. מה שאני כן יודע זה שיש בישראל מערכת שלטון חוק (משטרה, פרקליטות, בתי משפט), ומי שכל כך בטוח שישנה עבירה על החוק יואיל נא להגיש תלונה על מנת שהאמת אולי תצא לאור.

    אגב שלטון החוק, גם מדינת ישראל איננה מעל החוק, וראוי שהיא תכבד הסכמים עליהם חתמה בעבר, אפילו אם בדיעבד נדמה כי הם לא היו כל כך טובים.

    בנוגע ל"ספינות הטרור של נובל אנרג'י": נובל אנרג'י היא חברה אמריקנית, ואינה יכולה להוביל אמצעי לחימה לארגוני טרור ככל שעולה על רוחה, שכן היא כפופה לחוק האמריקאי. אחת שהחלה להוביל את אותם אמצעי לחימה, לא חלה עליה כל הגנה.

    בנוגע להעסקת עובדי ציבור בחברות הגז סמוך לסיום שירותם הציבורי, אפשר להתווכח האם זה בסדר או לא אבל נכון להיום, זה לא בלתי חוקי. במידה והיה שוחד כלשהו אז זה כבר סיפור אחר, אבל כאמור בפסקה הראשונה, זה עניין לשלטון החוק ולהגשת תלונה מסודרת.

    הטענה שהמונופול השתמש בכוחו כדי "להכפיל" את מחירי הגז (ביחס למחיר של ים תטיס) איננה מבוססת משום שבהשוואה כזו יש לקחת בחשבון גורמים רבים אחרים כגון סיכויי הגילוי, עלות ההפקה ועוד (ראה הסבר במאמר עצמו).

    בברכה,
    גור מיטלמן.

    השבמחק
  7. הערה אחת:
    הכותבים מעלי העלו נקודות מצוינות על הבעיות במתווה.

    אני יודעת דבר פשוט - "להצלחה אבות רבים"

    אתם מכירים איך זה כשספורטאי מגיע להצלחה עולמית כולם שותפים, הגננת מהגנון, המאמן בכיתה גימל, המפקד שלו בבסיס בקריה..

    "הכישלון יתום"

    את המתווה ניסו בכל הכוח להסתיר מאיתנו הציבור, מהכנסת ואפילו מהממשלה תוך שימוש בסעיף בחוש שלא הופעל מעולם לעקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים, והעברת הדיון על הגז לקבינט הבטחוני מדיני הסודי ביותר.

    כשנחשף מתווה השוד פרופסור קנדל הודיע כי אין וועדת קנדל ולא צוות קנדל אלא רק עבודת מטה מסודרת, לעומתו חברות הגז סיפקו שבחים לצוות קנדל.

    שטייניץ סיפר רק לפני כמה שבועות כמה המתווה קשה לחברות הגז, הפלא ופלא הן יצאו במסע יחסי ציבור במיליונים לתמוך במתווה, נציגי חברות הגז ויחצניהם הגיעו בהמוניהם לשימוע הציבורי לספר כמה המתווה מצוין, ולשפוך דמעות תנין על הדרך.

    הסיפור על האין פרוטוקולים של האין צוות קנדל הזכיר לי את אפרים קישון ז"ל ואת תעלת בלאומיך, חבל שהוא לא איתנו לחתוך בלשונו החדה את קנוניית נובל-ביבי-תשובה-שטייניץ!

    השבמחק
  8. תגובה לאנונימית (13 באוגוסט 2015 בשעה 23:17)
    גבירתי,
    מדוע אינך מתייחסת לעובדות ולנתונים שהוצגו במאמר?

    אני אינני טוען שהמתווה הנוכחי מושלם. יתרה מכך, אני אפילו מציע פתרון משלי למצב (פתרון ה"אקזיט"). אבל מה שאני כן אומר זה שבטרם נשפוט, אנחנו חייבים להכיר את העובדות והדברים כפי זהם, וזה מה שניסיתי לעשות במאמר.

    בברכה,
    גור מיטלמן.

    השבמחק
  9. תגובה ל"הנגב מתעורר ודורש צדק חברתי":

    א. ראה תגובתי לקודמך בעניין העבירות הפליליות לכאורה: ישראל היא (עדיין) מדינת חוק. ומי שסמוך ובטוח שנעשתה כאן עבירה פלילית ע"י איזשהו צד, יואיל נא להגיש תלונה מסודרת כדי שהאמת תצא לאור.
    ב. כך לא מחשבים כדאיות כלכלית של פרויקט. אתה מתעלם למשל מריבית (שער) ההיוון. הכנסה של מיליארד דולר בעוד 20 שנה אינה שקולה להכנסה של מיליארד דולר היום (היא שווה הרבה פחות). וודאי שלהשקעה הראשונית יש חשיבות עצומה, כמו גם להרבה מאד פרמטרים אחרים שיש לקחת בחשבון במודל מימוני של פרויקט תשתית. אני מפנה אותך לספרות בנושא תורת המימון.
    ג. אין זה ברור מה היה בדיוק ידוע לשותפות הגז בעת החיפוש. נדמה לי שיוסי לנגוצקי תבע את חברת רציו בטענה שהם לקחו ממנו מידע מסחרי הנוגע להימצאותו של "ליוויתן" אבל הוא משך את תביעתו לאחר מכן. בכל מקרה, להגיד שהסיכון העסקי בפרויקט בסדר גודל כזה הוא אפסי או מינורי זה לא רציני. לדוגמה: התשואה הצפויה על פרויקטי תשתית פשוטים בהרבה כמו הקמת תחנת כח סולארית על היבשה היא משהו כמו 15%. תשואה זו מגלמת את הסיכון שלוקחים היזמים, שהינו נמוך בהרבה במקרה זה יחסית לקידוח גז במים עמוקים.
    ד. ממשלת ישראל אכן בדקה את הנושא וקיבלה לידה את המלצות ששינסקי והגורמים האחרים. אין זה רלבנטי כאן אם מדובר בעמדה של כח או לא. זהו משא ומתן. אם יש לממשלה אפשרויות (חוקיות) טובות יותר, אז היא רשאית בהחלט לבחון אותן. הטענה שהמונופול מסכן את הדמוקרטיה איננה מבוססת. מתווה הגז מכיל מגבלות רבות מאד על שותפות הגז (כמו תקרת המחיר הכפולה) והן אינן יכולות לעשות ככל העולה על רוחן. ציינתי גם במאמר שלי שבשוק קטן כמו ישראל, הוספת שחקנים עשויה דווקא להעלות את המחיר.
    ה. עצמאות אנרגטית לא תושג לעולם בעזרת דלקים מתכלים וסופיים כמו גז. מה שלא יימצא, בסוף ייגמר. עצמאות אנרגטית בארץ אפשר להשיג כנראה רק עם אנרגיית שמש.
    ו. אינני יודע מי האשם העיקרי בדחיית הלו"ז לפיתוח "ליוויתן", שותפות הגז או הממשלה. באשר לצינור הנוסף, נדמה שהוא אכן נחוץ.
    ז. אנחנו מסכימים.
    ח. העיסוק בגז הוא לא בכיוון הנכון. כל הגז שנמצא ויימצא בסוף ייגמר, עם ייצוא ובלי ייצוא – מה לעשות.
    ישראל יכולה, צריכה וחייבת לעשות שתי פעולות: התייעלות אנרגטית ומעבר לאנרגיות מתחדשות, אפילו 100% אם אנחנו חפצים. הוספתי בסוף המאמר דוגמה מספרית קצרה לניצול אנרגיית שמש בארץ. מדינות עם הרבה פחות משאב סולארי כמו גרמניה כבר מזמן צועדות בכיוון הזה. לגבי אגירת חשמל בשילוב עם מקורות לא יציבים כגון שמש או רוח, ישנן היום טכנולוגיות שונות לכך, ואני מפנה אותך לספרות העדכנית בנושא.
    נכון, מעבר כזה הוא תהליך ארוך והגז יכול לשמש אותנו עד אז, אבל אם לא נתחיל, לא נגיע. העיסוק המופרז והאובססיבי בנושא הגז, מסית את תשומת הלב הציבורית מפיתוח המתחדשות בארץ לנושא הגז, וכאן אנחנו כאמור טועים.

    בברכה,
    גור מיטלמן.

    השבמחק
  10. גור,
    המשטרה אינה רודפת אחרי כל מי שבימע עבירות פליליות
    כמו שלא כל מי שעובר על המהירות בכביש מקבל דוח.

    שים לב היכן עובדים היום הממונים הקודמים על ההגבלים העסקיים

    רונית קן - דירקטורית ברציו
    יורם טרובוביץ' - אצל תשובה

    במצב כזה קשה מאוד לפקידי מדינה ורגולטורים לצאת בגלוי נגד תשובה ומונופול הגז.

    גם אתה לא היית רוצה לצאת נגדם בפומבי.

    השבמחק
  11. תגובה לאנונימי (17 באוגוסט 2015, 18:27):

    כפי שכבר רמזתי במאמר, עצם זה שלחברות הגז יש מניע לפתות עובדי ציבור כדי להשפיע על החלטות רגולטוריות, לא הופך את חברות הגז לפושעים. מניע איננו מספיק - צריך ראיות. זה לא רק הליך משפטי, זה גם צדק. לא כל מי שיש לו מניע הוא בהכרח אשם. מה שכן פסול זה שוחד. למשל, הצעת העסקה לעובד ציבור (בעודו בשירות המדינה) המותנית בהשפעה על החלטות המדינה או בשתיקת עובד הציבור בעניינים מסוימים.

    האם יש ברשותך ראיות בדבר מתן שוחד? אם כן, אז אין צורך שהמשטרה תמצא את זה בעצמה, אתה רשאי להציג זאת או להגיש תלונה בעצמך ואם זה יימצא רציני, אמורה להיפתח חקירה. זה כבר קרה בעבר עם עיתונאים שחשפו כל מיני פרשות.

    אגב, זה דבר מאד מקובל שחברות פרטיות שמבצעות פרויקטי תשתית שוכרות את שירותיהם של עובדי ציבור לשעבר. אפשר להתווכח אם זה תקין או לא והאם לא ראוי שתהיה תקופת צינון במקרים אלו, אבל זה דיון אחר. בינתיים, עצם ההעסקה מסוג זה אינו פסול.

    בברכה,
    גור.

    השבמחק
    תשובות
    1. קצת חרטא את יודע להצמיד לכל דבר את התוית אם זה חוקי אז זה מותר. יש גם משהו שנקרא אמות מידה. וניהול תקין. ושקיפות ציבורית. כל הדברים האלו, חוקים ככל שיהיו, אם אינם נקיים, אז יש בהם פגם. כזה או אחר. הטיעון זה חוקי אז זה בסדר זה ויכוח קצת רדוד. אנחנו כאזרחים מצפים מהבחרינו לא לפנול רק על פי חוק. את זה אנחנו מצפים ממערכת המשפט. מהרשות המבצעת שלנו ומהרגולטורים שתפקידם להיות כלבי שמירה שלנו, העם, מותר לנו לדרוש קצת יותר. אז זה חוקי זה לא תירוץ בעיניי. למעשה זה הפוך. זה ויכוח לא לגיטימי והכשרת השרץ. וכן - יש כאן שרץ כי כל מה שכתבת לא משכנע כהוא זה שמשהו במהות מסריח. מהשורש. זה נברא החטא ולכן אין למתווה הזה מקום. הוכחת שאתה ידען. יופי. עכשיו בא נבחן את הדברים מתוך ראייה נקייה.

      מחק
  12. כמה נקודות. הסיכון הגבוה - כ 30 אחוז על מאגר תמר וכ 50 אחוז במאגר לוויתן הוא רק על ההשקעה בקידוחי האקספלורציה. לא על ההשקעות של מילאירדים בפיתוח השדה - שנעשה מול חוזים קיימים. החברות עצמן לדוגמה העריכו בבלוויתן יש כ 400 BCM בסיכון של 50 אחוז, עבור חברת גז שעושה הרבה קידוחים ושמקבלת החזרי מס על קידוחים כאלה לא מדובר בסיכון גבוה. למעשה בענף המסעדנות יש סיכון גבוה הרבה יותר.

    תשובה ונובל הם לא פראייראים, הם מתנהגים כמו מונופול - מוכרים מעט ובמחיר גבוה. אפשר לראות דוגמה ברורה לזה כאשר בעקבות הליכת המצרים והתמוטטת מאגר ים טטיס הם משכו את הטיוטות לחוזים מול הצרכניות וחזרו עם חוזים חדשים - בכל העולם באותו זמן היתה ירידה במחיר הגז והנפט ואילו בחוזים החדשים עליה. מה השתנה? שום דבר לא השתנה בעלויות או בסיכון - רק בעמדה המוחלשת של החברות.

    לגבי הסוגיה המשפטית - גילה הוא הרגולטור שצריך להגיד אם היתה עבירה על חוק הגבלים עסקיים. הוא משך את טיוטת ההסכם שלו עם החברות משום שהגיע למסקנה שאכן עברו הל הגבלים עסקיים. כאשר לא קיבל גיבוי - ליכולת עבודה מול עבריינים בצורה חד צדדית - הגיע למסקנה שכדאי לו להתפטר- אפשר לראות את זה בראיונות הפרישה שלו.

    המחלוקת העיקרית היא בכלל אחרת - והיא הנושא של הייצוא והבטחון האנרגטי, שם הכסף הגדול והסיכון הגדול. שם החברות מפירות החלטת ממשלה לחבר צינור שני, ושם המדינה מבלטת החלטה שלה מלפני שנתיים - ונותנת מנתה לחברות הגז על חשבון הציבור.

    אם החברות לא יפתחו עד שנת 2019 את לוויתן (דבר שכיום תלוי בעיקר במחירים לייצוא ולא בשום דבר אחר) - מה תעשה להן? כמו היום הן יוכלו להלך עליך אימים (לדוגמה החברות קיבלו בצורה לא ברורה את שטר החזקה למאגרים אחרי שאיחרו ב-3 שנים ויותר בהכרזה על תגלית-- הממונה על הגז במשרד האנרגיה הסתכל לצד השני)

    יש פתרון יותר קל אם כי יותר יקר לבטחון אנרגטי קצר טווח והוא פיתוח מיידי של כריש ותנין.

    היות ומונופול הוא עובדה קיימת ותחרות לא תהיה - הפתרון ההגיוני הוא פיקוח מחירים.

    הדבר ההגיוני מבחינת המשק הוא שימוש בכספי הגז (כספי חסכון פרטיים של חסכון מיבוא דלקים, כסף שנובע מזה לממשלה וכספי תמלוגי הגז) לשם השקעות באנרגיות מתחדשות שיוכלו לתת לנו בטחון אנרגטי ארוך טווח - לממשלה אין שום תוכניות לבצע כזה דבר. (ראה נייר העמדה של העמותה לכלכלה בת קיימא לוועדת צמח 2012 - הם פשוט לא רוצים להבין במה דברים אמורים).

    הכסף מלוויתן והייצוא יגיע בכל מקרה עוד 10 שנים בזרימה איטית למשק בגלל שמדובר בעיקר בכספי ההחזר על קרן ההשקעות בחו"ל - כדי למנוע מחלה הולנדית. כלומר בכל מקרה מדובר בהשקעה לטווח ארוך ולא בכסף מהיר שיכנס - לכן ההגיון הוא לפתח את כל הנושא בראייה ארוכת טוווח - כלומר פיתוח איטי ככל האפשר של שדות הגז, שמירה על עתודות גדולות ככל האפשר לשימוש המשק (כי בייצוא אנחנו מפסידים מאות מילאירדים בגלל עלויות הובלה עצומות) ושימוש ברווח מהגז לשם השקעות במתחדשות.

    השבמחק
  13. אגב, אם המתווה היה כזה טוב - למה רצו להעביר אותו כגנבים בלילה - בקבינט - בלי ידיעת הממשלה או הכנסת מה יש בו?


    למה הממשלה לא מפרסמת נתונים בסיסיים כמו - כמה יעלה המונופול לציבור, כמה גז נשאר לחפש בישראל, כמה בעצם החברות יכולות לייצא, כמה ישראל למשק? כמה מיסוי נקבל ? דוח שראל הם ניסו להסתיר ועד היום לא פורסם ניתוח רווח והפסד למשק על הייצוא. יש סיבות מצויינות שהם מסתירים מידע - כי כל שביב מידע שכן יוצא החוצה חושף את השקרים שלהם. לדגומה בוועדת צמח פרסמו שיש כאן הערכה של 1480 BCM, מתוך זה מצאו כ 1000 ועוד 300 חיפשו ולא מצאו. נותרו 200-300 BCM לחפש..(כמובן שאת הכמויות האלה צריך להתאים לאחוזים של ההסתברות למצוא).

    עוד משהו על וודאות - וחברות - בדוח מבקר המדינה הוסבר כי מאז שנת 2012 חבורת לא מקבלות רשיונות לקידוחים ימיים בישראל -לכן לא פלא שמאז שנת 2014 - לא בוצעו כאן קידוחים ימיים - וכמובן שכל 3 השנים לאחר ששינסקי לאחר שכביכול שינו את החוקים - חברות המשיכו לקדוח כאן. 20 קידוחים שחיפשו 1000 BCM (כנראה ב 5% הממנוה על הנפט מסתיר את הסיכוי) ומצאו כ 88 BCM בלבד.
    .

    השבמחק
  14. הי גור
    רציתי להתייחס לענין התחליפים לדלקים מתכלים כמו גז ונפט.
    ראשית, אנרגיה סולרית אינה יהולה נכון לימנו להוות תחליף ברמה לאומית להפקת חשמל.
    בניגוד למה שסבורים, חוות סולריות רחבות מימדים אינן מסוגלות כרגע לספק את צצרוכת החשמל הארצית לאורך שנה שלמה.
    ראשית, תאים פוטו וולטאים מספקים מתח ישר ולא מתח חילופין שזו כבר בעיה. (מסייג שיכול להיות שהבעיה הזו נפתתרה ואני לא שמעתי על זה עדיין)
    שנית, אם בזיהום עסקינן, הייצור של תאים פוטו וולטאים מאוד מזהם וכולל שימוש במתכות כבדות
    שלישית, ענין היעילות והנצילות. תאים פוטו וולטאים שיש בשוק האנרגיה כיום אינם יעילים במיוחד והניצולת שלהם מגרדת את ה 40% ואולי מגיעה ל 60% ניצולת. 60% נחשב ניצולת גבוהה מאוד בשוק הסולרי. זה אומר שכמות השטח שחווה זקוקה לו בשביל לספק צרכי ייצור חשמל לאומי היא אדירה. יש את הדור השלישי של תאים פוטו וולטאים שעשויים מפילמנטים דקים של סיליקון או גרמניום (מוליכים למחצה) ואפשר להגיע לנצילות גבוה יותר אבל הם מאוד יקרים ומשתמשים בהם רק בתעשיית החלל.
    רביעית, הסתר השמש כתוצאה מענות, זיהום אויר, אובך, סופות אבק וכו' מוריד את יעילות ההפקה ב 60% לפחות.

    על כן, קשה לי לראות ב מהלך עשרות השנים הבאות מעבר כולל לאנרגיות מתחדשות. לצערי הדלקים הפוסיליים יהוו גם ב 2050 חלק גדול מנתח ייצור החשמל הלאומי.

    לכן כל כך חשוב מבחינה לאומית ובטחונית לא ליצא באופן מסיבי גז טבעי מישראל אלא להשתמש בו לצרכי האנרגיה שלנו בייחוד באקלים הפוליטי הלא יציב במזרח התיכון ובייחוד מול כל הBDS שמשתולל ברחבי אירופה ואמריקה.
    למשל בשנות ה 2000 המוקדמות הגז המצרי וים תטיס ניראו הימור מושלם למשק האנרגיה ותוך שנים בודדות נותרנו יבשים לגמרי עד שהגז החל לזרום מ"תמר". אסור לעשות שוב את הטעות וליצא מ"תמר" ובטח לא לפני שמאגר גז אחר מחובר לצנרת שלנו. המתווה כאמור, דוחה את פיתוח לוויתן ב 4 שנים נוספות לזה לפי בקשת החברות שרוצות לייבש את תמר ורק אז להמשיך הלאה. הם ביקשו וקיבלו מהמדינה כבר 3 פעמים דחיה בפיתוח לוויתן. כמו שאומר הפתגם, זו לא טעות זו מדיניות.

    השבמחק

  15. תשובה לעודד.
    עודד שלום,

    בוודאי שאנרגיות מתחדשות, ובעיקר שמש, יכולות להחליף את הצורך בגז ופחם.
    ראה את הקטע האחרון שכתבתי במאמר. ראה גם את תגובותי הקודמות לשאלות הגולשים.
    הנצילות של המערכות הסולאריות כבר מגולמת בחישוב שטח הקרקע הדרוש ונתתי דוגמה מספרית פשוטה לכך במאמר עצמו.
    יש היום מס' טכנולוגיות מסחריות להפקה של חשמל (וגם חום תעשייתי) מאנרגיית שמש ואני מפנה אותך לספרות העדכנית בנושא.
    ההשפעה הסביבתית השלילית של השימוש בפאנלים סולאריים קיימת, אבל הינה קטנה וזניחה ביחס להשפעה הסביבתית של דלקים מאובנים לרבות גז טבעי וגם כאן, אני מפנה אותך למקורות.

    בברכה,
    גור מיטלמן.

    השבמחק
  16. העלת את השאלה, "האם יש מתווה חלופי להבטיח מחירים נמוכים?" והצגת מתווה שכולל מכירת מאגרים ע"י מכרזים. ואז כתבת ש"יצטרך היזם [שניגש למכרז] להציע מחיר אטרקטיבי לצרכנים". יזם "יציע מחיר אטרקטיבי" רק אם המדינה קובעת את המחיר, וברגע שהמדינה קובעת, גם אין צורך להוציא את המאגרים למכרזים. המחיר לצרכן (לפני תוספת מס שהמדינה צריכה לקבוע בנפרד) קובע את ערך המאגר. המדינה צריכה לקבוע מחיר גז לכל מאגר (לגבי שלושה או ארבע המאגרים שהולכים לפתח) לפי עלות משוערת של פיקתוח. כרגע, לפי ערכי הבורסא של השותפים בתמר ולוויתן, משקיעים מעריכים את הערך של תמר בכ-10 מיליארד דולר, ואת הערך של לוויתן בסכום דומה (למרות שעדיין לא הושקע בלוויתן ההשקעה הדרושה לפיתוח). המחרים משקפים את מחיר הגז שמניחים שיוכלו להשיג, ואת קצב ההפקה המשוערת. מכרז לא יוזיל את המחיר, רק פיקוח.

    השבמחק

  17. ג'ון שלום,

    לא הבנתי מדוע כדאי למדינה לקבוע את המחיר:
    אם המדינה תקבע מחיר גבוה מדי, נאמר 5 דולר, אז זהו עשוי להיות גבוה יותר ממה שהיזם הזול ביותר היה מציע במכרז - ואז המשק הפסיד.
    אם המדינה תקבע מחיר נמוך מדי, נאמר 3 דולר - אז אף אחד לא יגש והפרויקט יפול.
    חוץ מזה, אם המדינה תקבע את המחיר וייגשו 3 יזמים שיסכימו במחיר זה, כיצד תבחר את הזכיין?

    בברכה,
    גור מיטלמן.

    השבמחק
  18. תשובה לדרור (17 באוגובט 2015).
    דרור שלום,

    בעקבות הערותיך, עדכנתי את המאמר והתייחסתי בקצרה למס' נקודות חשובות שהעלית לרבות סוגיות הסיכון/תשואה, ייצוא, הנחת הצינור הנוסף מ"תמר" והשקעה באנרגיות מתחדשות.
    מקווה שזה עוזר ואם יש הערות נוספות, אשמח לקבל.

    בסוגיות המשפטיות:
    לגבי מה נעשה במידה ושותפות הגז לא יפעילו את "לוויתן" במועד המוסכם - כן, זה יכול לקרות, אבל זה יכול לקרות בכל פרויקט תשתית גדול בארץ. ומה יקרה אם הקבלן של הרכבת הקלה לא יסיים את עבודתו ב 6 שנים אלא ב 10? לדעתי, עצם העובדה שאין ולא ניתן להשיג וודאות מלאה, לא אומר שלא צריך ליזום ולבצע פרויקטים. העיכוב שיהיה ברכבת הקלה (ויהיה) יגרום נזק מאד גדול למשק, ואנחנו עדיין הולכים על זה.

    לגבי העבירה הפלילית לכאורה על חוק ההגבלים העסקיים. אינני משפטן אבל קשה לי להאמין שכל תורת הצדק ושלטון החוק תלויים באדם אחד, הממונה על ההגבלים. יש יועץ משפטי, יש פרקליטות, ויש בג"ץ, ואם זה כל כך ברור שבוצעה עבירה, צריך להימצא ההליך המשפטי לחקור ולמצות את הדין עם הנאשמים.

    בברכה ותודה,
    גור.

    השבמחק
  19. בנושא כמה גז נשאר כאן אתה כותב - "גם על זה יש ויכוח"

    זה לא ויכוח כאשר צד אחד - שיש לו את כל הנתונים - מצהיר דברים ללא שום ביסוס, ללא נתונים - כאשר הנתונים סותרים לגמרי את מה שאמרו רק לפני 2-3 שנים.

    - איפה הנתונים של המדינה על כמות הגז שאפשר למצוא כאן? הם פרסמו את הדברים כבר בוועדת צמח. מאז הדברים הפכו רק גרועים יותר (בפרוטוקולים מדבר הממונה על הנפט אומר שמחפשים 1000 BCM נוספים - רק לא אומר באיזה סיכוי הכמות הזאת נמצאת - כנראה שהיה מדובר על סיכוי של 5 %. - מצאו 60 בכריש ותנין )


    "שטח האזור הכלכלי הבלעדי (EEZ) והמים הטריטוריאליים של מדינת ישראל נאמד בכ-25,000 קמ"ר. אזור זה הוא חלק מאגן הלבנט, שקע גיאולוגי בחלק המזרחי של הים התיכון. על-פי הידע הקיים היום ניתן להעריך את כמות הגז (רזרבות, משאבים מותנים ומשאבים פרוספקטיביים) הניתנת להפקה בשטח ה- EEZ בכ-1,480 BCM . (דו"ח וועדת צמח עמוד 43 ), וזאת על-פי עבודת המחקר של המכון הגיאולוגי האמריקאי (USGS). כמות זו היא כמות הגז שיש כאן בסבירות של 50%.

    מתוך כמות זו כבר מצאו 1000, עוד כ 300 חיפשו ולא מצאו - נותרו 200-300 שאפשר לחפש. הסבר נוסף כאן- ממליץ גם לראות את המצגת (המאד אופטימית) של הממונה על הנפט בוועדת צמח. מאז לא ראיתי שום דבר מקצועי מצד הממשלה בנושא. רק הסברים של לנגוצקי שמתאימים להערכה הזות.

    https://sites.google.com/site/gasaskil/more_gas

    השבמחק
  20. "לייצוא ישנם יתרונות וחסרונות. יתרון ברור הוא למשל בעובדה שייצוא יגדיל את ההכנסות של המדינה ממסים ותמלוגים בטווח הקצר. דוגמה לחסרון היא פגיעה פוטנציאלית בביטחון (או העצמאות) האנרגטי של ישראל. מדוע? משום שאם "לוויתן" הוא המאגר הגדול ביותר, ולא יימצאו עוד מאגרים בסדר גודל הזה בעתיד (גם על זה יש וויכוח), אז ייצוא יקטין ויגביל באופן משמעותי את עתודות האנרגיה של ישראל."

    - ראית מחקר של בנק ישראל או של האוצר על הכנסות מייצוא הגז? אני עוד לא ראיתי שום דבר, רק כל מיני פרסומים לא ברורים של המחקרים האלה בעיתונות. למה? איפה העבודה המקצועית? אנחנו משלמים על המחקרים האלה. למה אנחנו לא יכולים לראות אותם?

    - בכלל לא ברור שיצוא יגדיל את הכנסות המדינה מיסים ובתמלוגים בטווח הקצר. לא כאשר מתווה המיסוי מעביר את רוב הכנסות הייצוא לקרן שפורסת את ההכנסות על פני זמן רב ומחליקה אותן.
    - זה עוד פחות ברור בגלל האפשרויות שיש בייצוא לבצע קומבינות - לדוגמה למכור לחברת בת שתייצא בעצמה. לדוגמה למכור במחירי הפסד תמורת טובות הנאה במדינה שלישית. אתה באמת חושב שאת חברות הגז עשו באצבע?

    - הטענה שיצוא יגדיל הכנסות - - בכלל לא מתחשב בכך שבארץ יש אפיק מיסוי שאין בייצוא - מיסוי עקב הוזלת הכנסות לחברות ולפרטים ועקב כך פעילות משקית מוגברת ועוד מיסוי. לא ברור איזה מכל הערכות שנשמעו עד היום בנושא הזה מתחשבת במיסוי הזה ואיזה לא.

    - דוגמה לחסרון עצום בייצוא הוא שתמורת הכנסות של 3.5 דולר מקבלים מחיר הוצאות למשק של 15 דולר ומעלה. חוסר הכדאיות הזה מופיע בדוח של מיכאל שראל מדובר בהפסד של מאות מילאירדי שקלים. (כל הויכוח על מונופול הגז הוא ויכוח על 3 דולר ליחדית אנרגיה , כאו מדובר על הפרש של לפחות פי 3 מזה).

    שים לב להבדלים הגדולים של הערכות המדינה על המיסים - כנראה שמישהו שם סוף סוף הבין שחברות גז לא סתם משלמות ליועצי מס.

    http://www.themarker.com/dynamo/1.2699183

    רק הדוח הזה הגיע איכשהו לציבור- בהדלפה. כל שאר הדוחות (יש דוח של בנק ישראל שאפילו העיתונות לא פרסמה את דבר קיומו) אינם בנמצא. למה? אם הייצוא כל כך משתלם - שיראו את זה בניתוח עלות תועלת מסודר - לא מגיע לנו?

    http://www.themarker.com/dynamo/1.2042097

    הסבר נוסף
    https://sites.google.com/site/gasaskil/kmh-ksp-nqbl

    השבמחק
  21. בקשר לנושא המשפטי. אתה נורא תמים או שאתה לא מבין מה שאומרים לך אבי ליכט וגם פרופ' למשפטים.

    "אין עוד תחום של תשתית חיונית בישראל, בעל השפעה כזו, הנשלט בידי גורם פרטי יחיד", כתב ליכט למשרדי הממשלה ולרגולטורים בענף. "כוח השוק שמרכזת הקבוצה מעורר חשש ברמת התחרותיות הענפית ובהשלכה שלה על המחיר לצרכנים. אך הבעיה רחבה יותר. יש להוסיף עליה את החשש מריכוז העוצמה ברמה הכלל־משקית. זהו חשש החורג משאלות של מחיר ותחרות לעבר תחומים אחרים של יכולת השפעה על תהליך קבלת ההחלטות במשק", הדהים ליכט.

    http://www.themarker.com/dynamo/1.2514233

    קצת אחרי ההזהרה הזאת התרחשו מספר דברים לא מאד בריאים:
    א. הממונה על הגבלים עסקיים נעקף.
    ב. התכנסה וועדה לא רשמית, ללא כתב מינוי וללא פרוטוקולים. בהמשך ההמלצות שלה הפכו לרשמיות. באותה מידה אפשר למנות וועדה של שוטרים כדי שתעשה את העובדה של מכבי האש - למה לא?
    ג. מישהו הזמין דוח מגורמי בטחון שמצביע על היתרונות הבטחוניים כביכול שיש בייצוא - שכחו לציין שם מאיפה נקנה אנרגיה עוד 20-30 שנה. כמובן שהתעלמו מחוות הדעת של פרופ ברנדה שפר על הבעיות הבטחוניות בייצוא גז (מופיע בוועדת צמח)
    ד. על סמך הסיפורי סבתא האלה (גז ממצרים לדוגמא לא שיפר את היחסים איתם - גז הוא לא מוצר צריכה) - כינסו את הקבינט הבטחוני כדי להעביר מתווה שאף אחד שם לא הבין. אפילו הממשלה לא ראתה. כל זה בנסיון להכשיר שרץ של מעקף הממונה.
    ה. כשראו שזה לא הולך - ניסו להעביר בבהילות בכנסת בלי שחברי הכסנת יודעים מה יש במתווה - רק סמכות להעביר את המתווה .
    ו. רשות החשמל ניסתה להתנגד וגם היא עברה סיכול ממוקד.
    ז. הסתבר ששאול מרידור, האיש שהנימוק הכי טוב שלו נגד לשמור גז לארץ הוא שאולי המדינה לא תתקיים עוד 30 שנה - בוודת צמח (שם גם ניסו להשחיר את זה בטיעון שזה הערות הנוגעות לבטחון המדינה) - הוא בכלל בניגוד עניינם בגלל שאח שלו עובד אצל תשובה- וכעת מתברר שעבד שם גם לפני שנתיים.
    ח. קרא את העמדה של 5 שופטי בג"צ בנושא האם כדאי להעביר את נושא הייצוא לכנסת או להשאיר לממשלה. הם טוענים כי ממילא הכנסת אם תרצה תתערב בהמשך- בעוד 5 שנים מקיום החלטת הממשלה - רק שהם מתעלמים לגמרי מכך שיהיו חוזי ייצוא ארוכי טווח . שאף אחד לא יוכל לפתוח.
    ט. חוק הנפט קובע שלשר הממונה יש סמכות לשריין נפט לטובת ישראל. מה עשו החכמים - אמרו שכן, זה נכון אבל בלוויתן זה יהיה הפוך - זה יהיה נכון רק לכמות גז שלא תהיה בחוזי ייצוא - כלומר אי הוודאות מוטל על הציבור. בבג"צ נוסף על שטר החזקה - המדינה אמרה שלא מה פתאום ברור שחוק הנפט חזק יותר והסעיף הזה הוא סתם (אז למה שמתם אותו דווקא בלוויתן ולא בשטרי חזקה קודמים?) חברות הגז השיבו תשובה מנוגדת ב 180 מעלות לתשובות הממשלה. בג"צ החליט שאין לו מה להתערב בנושא. המשמעות היא שפיתוח לוויתן גם כאשר יבוצע -לא בטוח שיספק בטחון אנרגטי למשק - כי הגז הזורם בו יהיה מקודש לייצוא.
    י. בג"צ לא נוהג לפעול במקום המדינה. אם שילמת מספיק לזרוע המבצעת כדי שתסתכל לצד השני כשאתה גונב - בג"צ לא שמח להתערב.

    בנוגע לעיקוב בלוויתן - המדינה יכולה להפעיל מנוף נגדי על חברות הגז, בגלל העיכובים האלה, אבל היא לא עושה זאת. כי המדינה מחזרת אחרי חברות הגז מעמדת חולשה והתחנפות. כאילו נובל לא צריכה את הגז הישראלי כאוויר לנשימה.

    השבמחק
  22. בנושא מעבר לאנרגיות מתחדשות וגז מיותר או לא - לאגירת אנרגיה יש מחיר אנרגטי וכלכלי, בנוסף ככל שעוברים למיקס גבוה יותר של אנרגיות מתחדשות יש קושי גדול יותר בגלל שבמתחדשות יש צורך לגשר על פער הזמנים בין ייצור לבין צריכה. לדוגמה בגרמניה כאשר הם בעודף ייצור הם מוכרים לצרפת. אצלנו כרגע זה לא אופציה.

    להלן עבודה של הפורום הישראלי לאנרגיה - שמסתכלת לא רק על האנרגיה אלא גם על הכסף שזה יעלה - עבדו על זה כמה שנים -המסקנה היא שגז (כמו גם כל מקור אנרגיה אחר שהוא גם חוסך כסף למשק) - יכול לסייע במעבר.

    http://www.energia.org.il/#!%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%A4%D7%A1-%D7%A4%D7%9C%D7%99%D7%98%D7%95%D7%AA-%D7%A4%D7%97%D7%9E%D7%9F-%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-2040/c1sr0/AE7141C2-6EB1-41C7-BC2E-177B1F65EF3E

    השבמחק
  23. הערה אחרונה - בלוויתן עד כה לא הושקעו כספים גדולים רק כספי קידוחי האקספלורציה , שלפי החברות היו 400 BCM בסיכוי של 50%. בהשקעה של כמה מאות מיליוני שקלים, אם רוצים אקזיט צריך לפצות את החברות על זה (או לקנות 30% מנובל אנרג'י) - יכול לחסוך לנו הרבה מאד כסף
    - מאות מילאירדי שקלים בהוצאות עודפות על ייבוא סולר או גז במקום גז לייצוא
    - עשרות מילאירדים במונופול הגז.
    - סכום לא ברור של מיליארדים כנראה במניעת מחלה הולנדית עקב פיתוח בהול
    - סכום לא ברור של מילירדים רבים מחיר השחיתות הפוליטית שתגיע לתחומים אחרים

    הנזק האחרון עלול להיות הגרוע מכל כמו שאמר פעם סטף וורטהיימר - "מזל שבישראל לא מצאו נפט". הפיכת ישראל לעוד מדינה מושחתת כמו ניגריה תגמור את המדינה.

    http://ecowiki.org.il/wiki/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2_%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%A0%D7%9B%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%AA

    השבמחק
  24. דרור שלום,

    מעניין שאתה פעיל מאד בתחום ולא נתקלת בי אף פעם... בהזדמנות, אם תוכל, תקליק "גור מיטלמן" בגוגל בעברית או באנגלית. ייתכן שבכל זאת נתקלת פעם בשמי.

    בקשר להערות:
    1. עתודות הגז- אני נוטה להסכים עמך שהעמדה הרווחת בקרב הגיאולוגים כרגע היא שאין עוד מאגר בסדר גודל של לוויתן בשטחי ישראל. אעדכן את המאמר בהתאם - תודה.
    2. אינני מומחה בתחום המיסוי, אבל מדבריך עולה כי ישנה אי בהירות בנוגע לתקבולי המס מייצוא (גובה ומועד). מקווה שהבנתי נכון ושוב, אעדכן בהתאם. בינתיים, מצאתי גם שיש מחלוקת בקשר להצדקה הכלכלית בפיתוח לוויתן ללא ייצוא. ועדת צמח קבעה שלא, ואילו יש הטוענים שכן ע"י ניוד חוזים מ"תמר" אל "לוויתן".
    3. בעניין המשפטי - אתה מתבסס על חוות דעת מסוימת אבל להערכתי יש הרבה חוות דעת בנושא. מעבר לכך, לא ברור לי מה אתה מציע לעשות?
    4. חזון המעבר למתחדשות לא הומצא ב 2012. זה הוצע לדעתי כבר לפני הרבה עשורים ונעשו כבר מס' עבודות. המחקר שעשיתם (2013) הוא כמובן מבורך, אבל יש אולי מקום לעדכן אותו על פי ההתפתחויות של השנתיים האחרונות, הן בנוגע לעלויות, והן בנוגע לטכנולוגיות לאגירת חשמל שמאד התפתחו מאז.
    5. אין בעיה - אם אפשר לעשות "אקזיט" במחיר יותר נמוך ועם זאת לתגמל את היזמים בעבור ההשקעה + הסיכון שנטלו עד כה + הסחבת הממשלתית אז אדרבא.

    בברכה,
    גור.

    השבמחק
  25. שלום גור,
    תודה על האינפורמציה, אבל פה ושם היו לך "מעידות" קלות, לדוגמה:

    "דוגמה מספרית: כדי לספק את כל צריכת החשמל בישראל (24 שעות ביממה) באמצעות אנרגיית שמש בלבד, דרוש שטח קרקע בסדר גודל של 800 קמ"ר בנגב..."
    למה "בנגב"?
    הסביבה הטבעית בנגב היא משאב לא פחות חשוב מאנרגיה, וכבר היום קיימים פתרונות סולאריים ביתיים שעם קצת רצון אפשר להוריד את מחיריהם לרמה ריאלית, כך שלא יהיה צורך לשלם לאנשים פרטיים מחיר כפול על חשמל שהם מזרימים לרשת בשביל החזר בזמן סביר...

    דוגמה נוספת: אם אתה טוען שצריך להתייחס לסיכון המקורי כשמדברים על תשואה, אז אני טוען שהתייחסות זו צריכה לחול רק על ההשקעה עד אותה רמה של סיכון, כלומר: כל תשואה על השקעה חלקית בפרויקט צריכה להתייחס באופן פרטני לרמת הסיכון שהייתה קיימת בזמן ההשקעה!

    ברשותך אצטט מישהו בשם אלדד בפייס של "אנו":
    "מי שהשקיע עשרות שנים במיפוי הוא המכון הגיאולוגי ה**ממשלתי**. הטייקונים קיבלו תמורת גרושים את המיפוי והזיכיון לקדוח (פחות ממיליון שקל!), מהשר פואד בן אליעזר... ...הסיכויים למציאת הגז לפי המיפוי שנערך במימון **ממשלתי** - היו 30%, פי 6-5 מהסיכוי המקובל בעולם. כמו שאמר זליכה, "מה זה 30%? תקדח 4-3 פעמים - ומצאת". בקיצור, קיבלו על מגש של זהב, לא של כסף.
    חוץ מזה עלות ההשקעה בקידוחי החיפוש (אלה עם הסיכון לא למצוא) היא זניחה, כעשירית בלבד מ-עלות ההשקעה בפיתוח (שאז כבר יודעים איזו בוננזה יש, וזו השקעה בלי סיכון).
    "
    אני לא בטוח עד כמה המספרים שלו מדויקים, אבל העקרון ברור --- בניגוד לצורה בה הבעלים הנוכחיים של הזכיון מציגים את המצב, הם לא מצאו את הגז, הם לא התחילו "מאפס", הם לא היו שם כשהסיכון היה באמת גבוה ואין סיבה לתת להם יד חופשית או רווחים מופרזים על משאב שהוא בעיקרון שלי ושלך.

    ולגבי דבריך "כלכלה אינה משחק סכום אפס", (או משהו בדומה לכך), אם 'תתרחק' מספיק ממצב ספציפי כלשהו תגלה שכלכלה היא כן סכום אפס, אין "איבודי אנרגיה", רק התמרה לצורה אחרת.

    בברכה,
    אלון

    השבמחק
  26. מאגר תמר מסתדר ביניים לא רע בכלל בסיפוק הצרכים במשק, אבל כפי שציינתם זה לא ימשך לזמן רב. עם זאת, הייצוא מלוויתן הוא נכון ומבורך. למה לא למכור משאב במחירים גבוהים ולהרוויח ממנו? המחיר לצרכן הישראלי ירד משמעותית עם הייצוא מה שיאפשר חשמל זול ונקי.

    השבמחק